20
Maj
13

skrivkramp finns inte

indexJag blir mer och mer övertygad om att skrivkramp inte finns. Jodå, jag har själv använt uttrycket men gör det inte längre. För jag har förstått att det handlar om andra saker.

Många är de författare, kända som okända, som suttit i timmar och stirrat på ett tomt papper och väntat på inspiration. För Raymond Chandler blev det till slut en insikt om att så här är det och kommer alltid att förbli. Han gjorde det till en skrivarvana att stänga av allt omkring sig och stirra på sitt tomma papper till orden kom till honom. Ibland tog det fem minuter ibland två timmar.

Andra kommer inte ens till tangentbordet. Man ligger i soffan, tittar på tv, städar, man gör alla sina måsten, och man håller sig upptagen (i bästa fall). Men skriver du inte, undrar kanske vännen eller maken. Nej, jag har skrivkramp, svarar man då.

Så fantastisk bekvämt, eller hur? Vi har till och med hittat på ett ord som beskriver att man inte skriver. Vi kan tala om icke-görandet som ett fenomen. Vi kan diskutera det med varandra. Nej, inget denna månad, skrivkramp du vet. Vi kan kan diskutera sätt att lätta på skrivkrampen och byta tips med varandra. Vi talar inte om barnkramp när nåt är ogjort med barnen, städkramp när dammtrollen regerar hemma. Vi säger inte matkramp när man är tom på idéer till fredagsmyset eller jobbkramp när man inte orkar söka jobb.

Jan Guilliou har förstått vad som gäller. Glöm det där med gudomlig inspiration. Det handlar bara om att få ner skiten på papper, som han så träffande formulerar det.

Inspiration, flyt, flow eller vad du nu kallar det inträffar ibland. Var glad när det händer. Njut då. Sitt inte och vänta på att det ska hända innan du börjar formulera orden. Då blir det inte många tangenter nedtryckta på ett år. Forskning har visat att författare som skriver mitt i livet och har flera projekt igång samtidigt får mer skrivet än de som väntar på ledighet eller säger upp sig från jobbet för att skriva.

Men jag har inte löst ett berättartekniskt problem, kanske nån invänder. Jag vet inte vad jag ska skriva eller hur jag ska gestalta det. Du menar bestämt att du fastnat för att du behöver lösa nåt rent kreativt först. Men så gör det då, säger jag. Saknas en idé? Inget kunde vara lättare.

I alla fall om man vet vad kreativitet är och hur den fungerar. Forskning kring kreativitet visar att handlingen ”att tänka” bara är en av åtta verktyg för att skapa en ny och viktig idé.

Mitt problem är att jag har för många idéer. Jag hinner inte med dem alla.

2 Responses to “skrivkramp finns inte”


  1. 11 juni, 2013 kl. 12:19

    Gillar tanken på att skrivkramp inte finns. Tänker också att det snarare handlar om upp- och nergångar. Har jag en dålig jobbdag kan jag inte säga att jag har jobbkramp, utan är tvungen att göra det bästa av en den dagen eller veckan. Fast nog skulle det locka att stanna hemma och skylla på jobbkramp ibland:)


Kommentera

