07
Mar
13

Snow Flake-metoden

675033_xmas_decorationJag blev ganska nyligen bekant med Snow Flake-metoden och gillade den direkt när jag läste om den.

I korta drag går det ut på att du börjar din roman med en enda samman-fattande mening som du sedan i flera steg bygger ut steg för steg till en hel färdigskriven roman.

Fördelen med den här metoden är dels att du verkligen planerar det du vill berätta (det kan jag tjata om hur mycket som helst!) men också att du får handrgripliga tips om hur du ska få din textmassa att växa, växa, växa tills det en dag är en hel roman.

Jag hade inte tänkt använda den i mitt nuvarande projekt ”Atomvinter” men ändrade mig när jag kände att jag hade svårt att komma till den punkt när jag var tillräckligt färdigplanerad för att börja skriva all text.

Jag gillar verkligen att vara mitt i Snow Flake och känna att man hela tiden har en framåtrörelse i sitt projekt.

Läs mer här:

http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php

1 Response to “Snow Flake-metoden”


  1. 31 mars, 2013 kl. 21:02

    Spännande att du också har nosat på metoden. Jag har aldrig använt den fullt ut, men i vissa delar, och det är den formella metod som verkar ligga närmast hur jag gör av mig själv.
    Framförallt knepet med tre-menings-stycken har jag tillgripit när jag suttit (skenbart) fast.


Kommentera

