20
Okt
12

Att skriva synopsis

Bubok.se har gjort ett mycket förnämligt inlägg på sin blogg om konsten att skriva ett synopsis. Kloka tankar, handfasta tips.

Börja med handlingens grund. Din handling består av enskilda händelser som driver fram berättelsen.

Inkludera huvudpersonens/personernas utveckling.

Tänk på vilken roll motkraftens karaktär har.

En välskriven historia behöver alltid ett förhållande mellan huvudpersonen och motkraftskaraktären som utvecklas.

Inkludera teman och problem.

 

Läs mer här:

http://www.bubok.se/blog/category/synopsis

4 Responses to “Att skriva synopsis”


  1. 21 oktober, 2012 kl. 10:33

    Tack för länken, hade kanske hittat den själv eftersom jag idag skulle leta tips på synopsisar till en kursanmälan. Det här var precis vad jag behövde:-)
    /Helena

    • 25 oktober, 2012 kl. 19:39

      Kul Helena! jag har läst många råd om hur synopsis ska se ut och vad det ska innehålla. Det här är det bästa! Framför allt gillar jag hur man fokuserar på konflikten och huvudpersonens utveckling. Och hur man ger rådet att samla olika delar av historien och sen koka ner dem till det som är historiens essens.
      Om du vill får du gärna maila över ditt synopsis, vore kul att se. Jag lovar attt i gengäld ge dig min åsikt om det skulle locka mig – varför eller varför inte.


Kommentera

