12
Dec
11

Tål du uppriktig kritik?

Jag driver sedan januari 2005 ett ambitiöst och mycket kvalitativt skrivarnätverk som heter Nafs. Kärnverksamheten är djup och konstruktiv kritik på varandras texter. Medlemmarna har inte bara kommit en bit i sitt skrivande, de har generellt en hög nivå på sin prosa och fem medlemmar har de senaste åren blivit publicerade genom förlag. Skrivartävlingspriserna som tillfallit medlemmar har vi tappat räkningen på.
Här en kort infotext från nätverkets öppna del, skyltfönstret med noveller, nyheter och intervjuer – noveller.nu

Tål du uppriktig kritik?

Då är du lite som vi.

NAFS är ett nätverk för prosaskrivare med ambitioner. Vi har kommit en bit i vårt skrivande och är kräsna när det gäller skrivarforum på nätet. De flesta av oss har avverkat en eller flera skrivarkurser. Många arbetar eller har arbetat med skrivande i någon form. Framför allt tror vi att uppriktig kritik är mer utvecklande än en dunk i ryggen.

Generös och ödmjuk, hård men rättvis

Vill du bli medlem i NAFS måste du vara intresserad av att ge och ta kritik. Kanske drömmer du om att skriva en roman och bli publicerad, men just nu skriver du väldigt gärna noveller.

Du tycker om att diskutera allt från berättarperspektiv till skrivkramp och vill dela med dig av dina tankar och erfarenheter. Du har inget emot en generös och ödmjuk atmosfär. Om det inte hettar till ibland blir du besviken.

När någon utlyser en skrivövning, kanske en novell på temat ”flykt”, ser du det som en kul och inspirerande utmaning.

Är vi verkliga?

Ja, i allra högsta grad. Vi är ett trettiotal medlemmar i NAFS, men har plats för fler. Vi vill ha ännu mer liv och driv i forumet. Läs mer under ”bli medlem” på noveller.nu

Vi vill också att vårt litterära internetmagasin, http://www.noveller.nu fylls med fler lysande noveller och annat läsvärt som våra medlemmar har lust att dela med sig av, krönikor, bokrecensioner, författarintervjuer. Novelltävlingar blir det också.

Vi vill samarbeta mer med litterära sällskap, skrivarskolor, förlag och författare.

http://www.noveller.nu/

5 Responses to “Tål du uppriktig kritik?”


  1. 13 december, 2011 kl. 10:16

    Låter intressant. Själv har jag publicerat en bok (DET EGNA FALLET IBSN 9789174370027)

  2. 2 matsjacobi
    13 december, 2011 kl. 10:47

    Spänande. Bra idé att samla författare på detta vis. Hur blir man medlem?

  3. 13 december, 2011 kl. 11:12

    @Peter: Jag kikade på din bok på AdLibris, låter spänannde för en som är uppväxt på 60-talet 🙂

    @Mats: Enklast är att maila till info.nafs@gmail.com så får du mer info och hur man ansöker

  4. 13 december, 2011 kl. 22:42

    Låter verkligen jättelockande, jag känner att jag verkligen är på ett ställe i mitt skrivande där jag behöver ha konstruktiv kritik för att växa samtidigt som jag vill vara med och läsa och ge kritik för att stötta andra samtidigt som även det kan få mig att växa i mitt skrivande. Problemet är att jag gått från att bara skriva noveller till att faktiskt satsa på den första romanen, det innebär att jag helt lagt bort novellskrivandet. Det finns ingen plats för en romanskrivare, på något sätt?

  5. 14 december, 2011 kl. 22:36

    Jodå, från början var Nafs helt fokuserat på noveller, numera finns även romaner, episoder, teatermanus.
    Skriv till mig på nafs@noveller,nu så får du mer information


Kommentera

