03
Dec
11

Skriva ett hantverk

Att skriva är ett hantverk precis som alla andra. Det krävs verktyg, kunnande och träning.

Om nån bad mig göra en stol så skulle jag troligtvis klara det, trots att jag aldrig gjort det förr. Det skulle bli en stol med rygg, sits och fyra ben. Den skulle absolut inte vara vacker eftersom jag sannolikt byggt den ganska kraftig, eftersom jag inte vet hur man får smäckra stolar stabila. Den skulle  säkert hålla att sitta på och ha en livslängd på åtminstone nån vecka. Men naturligtvis räcker mina kunskaper inte till att göra en stol hållbar över längre tid. Och helt ärligt – stolen skulle inte väcka nåns intresse, än mindre uppnå nåt kommersiellt värde.

Det här är enkel logik, alla förstår det och håller med. Ändå föds dagligen för att inte säga varje timma drömmar om att skriva och ge ut en egen bok och allt ska ta sin början nu. Man vill skriva direkt utan träning, låta pennan flöda och låta det som finns i huvudet komma ut som det är. Tro mig, det kan aldrig bli annat än en text eller en bok lika ful och obrukbar som min stol här ovan.

Första insikten för den som ska snickra en möbel, bygga om ett hus, plantera en trädgård är att man måste skaffa sig kunskap och verktyg. Japp, helt rätt, så är det med textskapandet ocskå. Först lär man sig hur man bygger upp en text, man skaffar sig verktygen. När man har allt det man behöver är det dags för träning. Skriva, skriva, skriva. Öva, öva, öva. Läsa, läsa, läsa. Och glöm inte att be andra kommentera det du gjort, så du vet vad som fungerar och vad du måste träna mer på. Se till att du får ärliga och kommentarer som är djupare än ”bra”, ”okej”, ”fin text”. Knappast utvecklande eller hur?

Hur får man då de inledande verktygen och kunskaperna om hur man använder dem? Jo, man går en eller helst flera skrivarkurser, man köper (eller lånar på biblioteket) böcker som lär ut samma sak. Försök att hitta kurser som inkluderar feedback på varandras texter, det är mer utvecklande än att bara få återkoppling från en lärare.

Lycka till med din idé! Den är värd en bra presentation (text), slarva inte bort den!

0 Responses to “Skriva ett hantverk”



  1. Kommentera

Kommentera

